MENiNs forum

M.E. Nettverket i Norge: Forum
Dato/klokkeslett: 09 Sep 2010, 01:05

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Søke ufør eller tidsbegrenset ufør (AAP)?
InnleggSkrevet: 08 Apr 2010, 21:20 
Avlogget
Aktiv Bruker
Aktiv Bruker

I 1998/99 var jeg gjennom en kreftbehandling og har slitt med utrolig dårlig energi osv i etterhånd, men har "endelig" fått diagnosen ME/Kronisk utmattelsessyndrom. Problemene mine med blant annet en ufattelig utmattelse oppstod allerede mens jeg var syk, og jeg har nå slitt i 11 år med å prøve å komme meg tilbake i jobb osv.

Da jeg ble syk var jeg nesten 22 år, og har etter at jeg ble kvitt kreften vært gjennom 2 yrkesrettete attføringer, Arbeid med Bistand, egenetablering av bedrift, Karriereprogram og er nå tilknyttet Kvalifiseringsprogram. Problemet er at jeg ikke klarer å komme meg ut i, eller beholde en jobb fordi jeg er så ufattelig sliten blant annet.

Pr. dags dato presser NAV meg gjennom Kvalifiseringsprogrammet, til å jobbe to halve dager, noe jeg ikke klarer stort mer.

Var hos spesialisten jeg har vært hos utredeleser til igjen i på tirsdag og fikk verbalt diagnosen av han, og han lurte så på hva jeg ville søke på hos NAV. Jeg mener at det burde søkes på en full uføretrygd, da jeg mener Arbeidsavklaringspenger / Tidsbegrenset uføretrygd ikke vil være til noe nytte da jeg allerede har forsøkt så utrolig mye. Problemet er bare at jeg er 33 år, noe NAV kan henge seg opp i. Hva mener så godtfolket hva jeg bør gjøre? Er virkelig i villredet.

Topp

Innleggets emne: Re: Søke ufør eller tidsbegrenset ufør (AAP)?
InnleggSkrevet: 14 Apr 2010, 15:22 
Avlogget
Aktiv Bruker
Aktiv Bruker

Oki, ingen svar enda nei... Snakket med min saksbehandler på NAV, hun ville gjerne ha en rapport fra legen (dr. Aasen ved spesialistsentret). Denne rapporten ville hun så legge frem på et internt tverrfaglig møte i NAV hvor de tar opp saker. Rekner med at jeg, når jeg har fått papirene fra legen og de har snakket sammen vet litt mer.

Jeg heller mest til at jeg vil søke om full varig ufør, men er litt usikker på NAVs rundskriv §12-6, hva mener de med "Legeerklæring fra fastlege/spesialist i allmennmedisin og som hovedregel fra en annen relevant spesialist i tillegg, med dokumentasjon av gjennomgått medisinsk utredning og behandling (eks. gradert trening, kognitiv terapi, mestringskurs)."? At jeg må ha enda en legeerklæring?

Jeg er ikke så godt på talefot med min nåværende primærlegen (må få byttet, men sliter med å bestemme meg for hvem), han jeg har nå er så utrolig kjip. Og jeg synes det vil være litt rart å komme til en totalt ny lege og si at jeg trenger en legeerklæring når vedkommende ikke har møtt meg før.

Topp

Innleggets emne: Re: Søke ufør eller tidsbegrenset ufør (AAP)?
InnleggSkrevet: 18 Jun 2010, 22:14 
Avlogget
Ny Bruker
Ny Bruker

Jeg klarer ikke så godt å forklare hvorfor du skal søke AAp og ikke ufør, men dette går på at du nok ikke har prøvd ut nok ift din unge alder. Om du søker AAp kan du søke deg videre på uføre derfra da de vil kunne se hvor dårlig du fungerer der.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: