MENiNs forum

M.E. Nettverket i Norge: Forum
Dato/klokkeslett: 09 Sep 2010, 13:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvem gir diagnose?
InnleggSkrevet: 08 Feb 2010, 20:38 
Avlogget
Aktiv Bruker
Aktiv Bruker

Hei!

Det er mistanke om at min samboer har ME og vi leter etter steder som kan utrede og evt diagnostisere han. Har sendt mail til Pål Kavli men ser her at en diagnose fra han ikke vil godkjennes av NAV.......? Er det noen som kan hjelpe oss med spesialister, leger, evt sentre som utreder ME? Vi bor på østlandet.

Tusen takk for hjelp. :)

Topp

Innleggets emne: Re: Hvem gir diagnose?
InnleggSkrevet: 08 Feb 2010, 23:03 
Avlogget
Superbruker
Superbruker
Brukerens avatar

Nav krever antakelig spesialisterklæring for å godta diagnosen. Hvis det er tilfelle kontakter du Nav og spør hvilke spesialister de godkjenner. Tidligere var det slik at Nav bestilte og betalte erklæringen. Undersøk om det er slik enda. Ellers kan du kontakte kompetansesenteret for ME eller en av foreningene for navn.

Jeg trodde det var slik at fastlegen kunne stå for utredningen nå?

Lykke til med utredningsprosessen! Ikke gi opp! :!:

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2010, 12:55 
Avlogget
Dedikert Bruker
Dedikert Bruker

Det som rent konkret står i kravene fra NAV er:

"Krav til diagnostisk utredning og dokumentasjon

Fastlege som er spesialist i allmennmedisin kan styre utredning og utarbeide dokumentasjon til NAV . Det vil som hovedregel være nødvendig med vurdering hos en spesialist i tillegg, der spesialitet er avhengig av sykdomsbildet til pasienten. Dersom kravet til vurdering hos annen spesialist skal fravikes, må dette begrunnes særlig. Vurdering av spesialist i tillegg til fastlege, vil bidra til å sikre diagnosen — som er en eksklusjonsdiagnose - gjennom tverrfaglige overveielser. "

Siden dere bor på Østlandet ville jeg anbefale at dere ber om å bli henvist til ME-senteret på Ullevål Universitetssykehus.

Men vær forberedt på at det er lange ventelister.

Det fins også private spesialister som kan utrede for ME. I farten husker jeg bare Indremedisiner Gunnar Aasen ved Pilestredet legesenter.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2010, 19:51 
Avlogget
Aktiv Bruker
Aktiv Bruker

Takk for svar begge to! Vi jobber og jobber og prøver å finne fram i jungelen. Vi har desverre litt dårlig tid, NAV maser og pusher på om tiltak og arbeidsutprøving. :( Me senteret på ullevål har jo en forferdelig lang ventetid. Vi får prøve en nevrolog her på sykehuser samt Gunnar Aasen i første omgang. Gir ikke opp! :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2010, 13:06 
Avlogget
Superbruker
Superbruker
Brukerens avatar

Forteller ikke Nav hvilke spesialister de godkjenner? Det høres rart ut.
Jeg ville kontaktet Nevrologisk poliklinikk og spurt om de utreder ME, evt få tips til hvor dere skal henvende dere. Fastlegen bør kunne hjelpe.

Lykke til fortsatt!

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2010, 21:20 
Avlogget
Aktiv Bruker
Aktiv Bruker

NAV er ikke spesiellt hjelpsomme desverre. Nevrolog er prøvd, men han hadde en personlig mening om at ME ikke er noen sykdom, har man sånne symtomer som ME gir så er det psyken det er noe galt med fikk vi høre. :( Men nå prøver vi en annen nevrolog. :D fastlegen gjør så godt hun kan men har visst ikke så god greie på ME kan det virke som. Så da må vi ta den jobben selv. :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2010, 17:02 
Avlogget
Superbruker
Superbruker
Brukerens avatar

Kort svar fra meg: nevrologen jeg var hos ville ikke anerkjenne Me. Jeg ble utredet hos
spesialist i infeksjonsmedisin ved St.Olav, Harald Steinum, dette var i 2006/2007.Mange
nevrologer som ikke anerkjennerME

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2010, 18:14 
Avlogget
Ny Bruker
Ny Bruker

få henvisning til nevrolog harald nyland på haukeland. han gir me diagnoser..

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2010, 19:45 
Avlogget
Aktiv Bruker
Aktiv Bruker

I dag har vi vært hos dr Kavli i Oslo og han mener at min samboer har ME. Kavli skulle sende brev til fastlege og NAV, så da får vi se hva de sier. Neste skritt blir da dr Gunnar Aasen. Fastlegen sendte også henvisning til nevrolog ved sentralsykehuset her i Elverum, men fikk avslag gitt.

Hørte nettop om en som har fått diagnose av fastlege og av nevrolog, men NAV trodde ikke på diagnosen og sendte han til NAV sin egen lege. Krysser fingrene for at det ikke skjer. :? Hva skal man gjøre når NAV overprøver dianoser fra nevrolog?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mar 2010, 12:41 
Avlogget
Dedikert Bruker
Dedikert Bruker

Da skal du slå deres eget regelverk i bordet evt i hodet på saksbehandleren ;)

Krav til diagnostisk utredning og dokumentasjon

Fastlege som er spesialist i allmennmedisin kan styre utredning og utarbeide dokumentasjon til NAV. Det vil som hovedregel være nødvendig med vurdering hos en spesialist i tillegg, der spesialitet er avhengig av sykdomsbildet til pasienten. Dersom kravet til vurdering hos annen spesialist skal fravikes, må dette begrunnes særlig. Vurdering av spesialist i tillegg til fastlege, vil bidra til å sikre diagnosen — som er en eksklusjonsdiagnose - gjennom tverrfaglige overveielser.

NAVs krav til diagnostikk av sykdommen baserer seg i hovedsak på retningslinjene i NICE clinical guideline 53:

Sykdomsbilde må være typisk — med symptomvarighet over 4 mnd — med ekstrem utmattelse som ikke bedres ved hvile, samt ulike tilleggssymptomer
Annen alvorlig sykdom som årsak skal være ekskludert
Utredning skal inneholde et basissett av blodprøver (for å utelukke annen alvorlig sykdom).
Utredning hos annen spesialist, avhengig av fastlegens vurdering. Spesialistutredning vil være avhengig av sykdomsbildet, og først og fremst være av nytte for å utelukke annen alvorlig sykdom.
For at personer med kronisk utmattelsessyndrom skal fylle de medisinske vilkårene for rett til uførepensjon må følgende krav være oppfylt:

Legeerklæring fra fastlege/spesialist i allmennmedisin og som hovedregel fra en annen relevant spesialist i tillegg, med dokumentasjon av gjennomgått medisinsk utredning og behandling (eks. gradert trening, kognitiv terapi, mestringskurs).
Grundig funksjonsvurdering og dokumentasjon på at sykdommen har ført til en funksjonsnedsettelse som har vart i minst 3 år uten sikker bedring.
Det må dokumenteres at funksjonsevnen er vesentlig nedsatt på grunn av sykdomstilstanden og at inntektsevnen/arbeidsevnen er nedsatt med minst 50%.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148018.cms

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2010, 10:22 
Avlogget
Bruker
Bruker

Hei :)
Ei venninne av meg har fått diagnosen ME av sin fastlege, samt at hun har vært hos nevrolog.... men det er klart at hvis ikke nevrologen mener at ME er en sykdom, så kommer man ikke veldig langt med det...
Jeg personlig har vært hos Gunnar Aasen. Han ga meg diagnosen. Tror kansje han har kortest ventetid... Jeg har ikke hatt noen problemer med NAV i forhold til min diagnose.... Lykke til :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2010, 18:25 
Avlogget
Aktiv Bruker
Aktiv Bruker

Tusen takk Svanen!!! Veldig nyttig! :D

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2010, 15:08 
Avlogget
Ny Bruker
Ny Bruker
Brukerens avatar

Jeg har også veldig god erfaring med Gunnar Aasen. Måtte flytte til Oslo fra Nord Norge da ME "ikke eksisterer" der oppe hos leger og på sykehus og jeg var veldig dårlig.Fikk en flink fastlege her som vet en del om ME og han henviste meg så til Aasen som ga meg diagnosen etter å ta tatt en del prøver og tester. Det hjalp stort å få en diagnose.Man kan forholde seg til det på en annen måte når man vet hva det er...

LYKKE TIL!!

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2010, 21:07 
Avlogget
Ny Bruker
Ny Bruker

Jeg vet ikke helt hvordan det er, men etter flere besøk i psykiatrien fordi allmennlegen min pushet på at jeg var deprimert, fikk jeg tilslutt ME diagnosen G93.3 av en psykiater...

Jeg trodde virkelig selv jeg var deprimert en periode, og at alle symptomene mine var grunnet det, men nå ser jeg jo at det stemmer med me, og at deprimert/lei meg følelsen er et resultat av at funksjonsevnen min har gått betraktelig ned.

Samme psykiater som ga meg diagnosen fortalte meg også mye om den fysiske diagnosen, og hjalp meg også masse med å godta situasjonen som den er, og avpasse aktivitetsnivået.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2010, 11:41 
Avlogget
Aktiv Bruker
Aktiv Bruker

En liten oppdatering. Nå er diagnose stillt av Gunnar Aaen og Paul Kavli. De var ikke i tvil noen av dem....

Min samboer har stått på venteliste hos DPS siden februar 2010, og fikk beskjed at han skulle få time innen juni 2010. Det skjedde ikke og han ringte for å spørre. Å nei! Her var det ventetid så det var bare å vente! Her om dagen ringte han fastlegen for å spørre om råd og der sier de at hvis DPS ikke overholder fristen så skal de henvise til an annen psykolog og de skal betale mellomlegget!! Snakk om å prøve å lure seg unna! Så da ble HELFO kontaktet og de skulle ta tak i saken. Det er jammen ikke lett å orientere seg, føler nesten at helsevesnet vil lure en. :evil:

Nå gjenstår det å få brev fra Gunnar Aasen og se hva NAV sier nå, om de fortsatt ler av min samboer og mener at han bare er lat. Nesten så det frister å flytte til Oslo, der ser de visst litt andeledes på ME enn det de gjør her "på bygda".

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: