MENiNs forum

M.E. Nettverket i Norge: Forum
Dato/klokkeslett: 09 Sep 2010, 01:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: LP eller ikke LP ???
InnleggSkrevet: 30 Jan 2009, 22:32 
Avlogget
Aktiv Bruker
Aktiv Bruker
Brukerens avatar

Hallo:)
Jeg har lest en god del på nettet om LP og er en smule skeptisk i likhet med mange andre. Samtidig er jeg jo glad for at noen opplever at dette var det rette for dem i forhold til å få en bedre hverdag. Jeg synes jo også at prisen er høy for dette kurset og at det er mange penger å betale for et tilbud som ikke er tilstrekkelig dokumentert.Jeg fårstår at ideen her å ta kontroll over sykdommen, at man skal erstatte negative tankemønstre med positive. Dette kan man vel få hjelp til av helsvesnet for en langt billigere penge? Selv har jeg forsøkt avspenningsøvelser og meditasjon som også lærer deg til å slippe stress, spenninger og negative tankemønstre. Dette koster meg ikke mere enn et par hundrelapper for innstruksjons- CDer jeg bestillte på nettet.Jeg opplever at jeg ved hjelp av disse teknikkene lettere kan ta kontroll over symptomene men samtidig lytte til kroppens signaler i forhold til aktivitetsnivå. Denne måten å hjelpe seg selv tar nok lengere tid enn 3 dager, men jeg har lært at "ting tar tid"! Vi må huske på at de fleste med ME har slitt med symptomene og energitapet i flere år, da sier min sunne fornuft at det ikke kan være så bra å "gi full gass" etter 3 dagers kurs. Jeg tenker at det kan jo umulig være gunstig for en nedslitt kropp.Det som virker mere fornuftig er sakte men sikkert oppbygging av energi, muskulatur, kondisjon og toleranse for lyd/lys. At man tenker positivt og motiverer seg selv i form av å ha fokus på det du mestrer er selfølgelig også viktig :D .
Jeg opplever at media er ganske ensporet i sin belysning av LP, skulle gjerne likt å vite hvordan tilstanden til de som har stått frem som friske etter 3 dager på LP kurs er idag eller 1 år fra idag.Håper de ikke driver rovdrift på kroppen sin slik at de blir verre, hjernen kan overta en stund men kroppen vil tilslutt kapitulere hvis belastningen blir for stor.
Jeg er optimist og tenker at jeg skal bli bedre og bedre og tilslutt frisk! Jeg må bare være tålmodig og tilegne meg kunnskaper om hva som er gunstig å gjøre.Det er mange tips å hente på nettet i forhold til kosttilskudd, avspenningsteknikker osv... Her gjelder det å finne ut hva som passer for seg. Vi som har ME må nesten utdanne oss selv i forhold til sykdommen vår da jeg opplever at helsevesnet(særlig i distriktene) ikke har så stor erfaring eller kunnskap på dette feltet.
Vær optimistisk, ikke gi opp, de fleste blir bedre og mange blir frisk!!! Iris :D

Topp

Innleggets emne: Re: LP eller ikke LP ???
InnleggSkrevet: 15 Mar 2009, 23:49 
Hei Butterfly!

Skjønner heller ikke hvorfor man skal bruke så mye penger på lp. Det er nok mange ting man kan gjøre for å for et fullverdig liv med ME. Det tar tid, og sånn som jeg oppfatter lp, så tror jeg at min progresjon hadde gått bakover i stedet for fremover.

Dette skal jeg begrunne herunder:

Hvordan kan man bruke aktivitetsavpasning ved å fortrenge at man er syk. Det er jo fortrengingen som gjør det vanskelig å vite hvordan man skal aktivitetsavpasse kroppen. Dermed vil nok min oppfattelse av dette og min opplevelse av dette kurset vært helt i strid med hva som hadde vært helsefremmende for meg.

Når man har en slik invalidiserende sykdom er man nødt til å ta hensyn til kroppen og hvordan sykdommen preger kroppen. Det er da man kan få et liv med gleder og uten å bli psykisk syk av stress som kroppen ikke tåler. For det er lite en ME syk tåler og det må man ta hensyn til.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2009, 19:24 
Avlogget
Superbruker
Superbruker

LP eller ikke LP... Ja, for meg var kanskje noe av det beste med å ta LP-kurset, nettopp å slippe å tenke på det mer :) Lettet litt i hodet da :)

Men jeg pleier å si at LP har resultater få andre kan vise til (selv om resultene mange plasser er sterkt overdrevet), og det er vanskelig å si hvem som vil ha effekt (men du må ha motivasjon og være positivt innstilt), så har du økonomi og krefter, så prøv gjerne, uten å ha for store forhåpninger, og ikke utsett kroppen din for en aktivitetsøkning ved bruk av LP som er helt urealistisk, uansett sykdom. Man leser gjerne om folk som øker ti-dobler aktiviteten etter første dagen. Det er ikke bra for en kropp, uansett. Men LP går ut på å utfordre grensene, og man må det for å virkelig kjenne dem.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2009, 19:43 
Avlogget
Superbruker
Superbruker
Brukerens avatar

Hei !

Lp, eller ikke lp...

Jeg får bare så lyst til å si til alle som er skeptisk - prøv det !
Det er nå 1 1/2 år siden jeg gikk kurset. Har hatt en del arbeidstrening etter det. Og forrige uke fikk jeg jobb ! Søkte selv, og fikk stillingen på 50%! Herlig

Lenge siden jeg har vært på siden her. Når en opplever å få livet tilbake, å virkelig kjenne at en har endergi og det er herlig å leve, får en mye annet å fylle dagene med.

Før jeg tok lp.kurset hadde jeg mange av de samme spørsmålene selvsagt - og var også litt redd for at jeg ikke skulle lykkes. Jeg valgte da å tenke at dette ikke ville være min "skyld" men at denne type "trening" da ikke var det riktige for min type me..

Jeg er så glad at jeg ga det en sjanse !
Tenker at dette er noe alle burde prøve, hvis en ikke driver seg urealistisk mye, kan jeg ikke skjønne at det kan skade noen !

Men dette er noe hver enkelt må finne ut om en vil tro på, og jeg kan ikke overbevise noen-
ønsker bare at så mange som mulig skulle få oppleve den følelsen det er å få tilbake energien og gleden i hverdagen !

Livet er ikke bare en lek -
Det er også en dans på roser :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2010, 07:57 
Avlogget
Fersking
Fersking

Jeg har hatt m.e i 14 år og som alle andre ønsker jeg å bli frisk å få et fullverdig liv.Jeg leste i hjemmet ukeblad ang LP om ei dame som ble frisk.Dette var hos aktiv prosess.Da jeg har fått påvist dårlig blod gjennomstrømmninger i hjernen og forandringer ved EEG,hadde jeg noen spørsmål.Sendte derfor en mail til de og spurte hvordan dette kurset kunne få meg frisk.Dette med tanke på at kurset inneholder endring av tankemønster.Kan liksom ikke se at blodet skal fosse av den grunn.Jeg nevnte at kurset koster en del penger og at man ikke kan gå inn i et sånt kurs,uten å vite om det hjelper.Så også på deres sider at det var skjema med mange spørsmål om at man f.eks:må ville bli frisk osv.
Dessverre har de ikke svart meg.Synes hele kurset lukter svidd.Tenker vel at de som har blitt frisk etter 3 dager med kurs,umulig kan ha hatt m.e.Tanker kan ikke fjerne fysiske skader på hjerneneller virus.
Bare av å lese info om kurset ble jeg sliten,tenk 3 dager med kurs?Grøss og gru.Tenker at hvis tankeadferd terapi kan fjerne M.e så sitter sykdommen i hodet ikke i kroppen.
Dere som påstår å ha blitt frisk etter tre dager ødelegger for oss som virkelig er syke.Det fordi dere faktisk forteller nav at M.e sitter i hodet.
Alle vil vel gjerne bli kvitt denne sykdommen, men lettlurt har jeg aldri vært.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2010, 02:58 
Avlogget
Bruker
Bruker

Det skal vere et informasjonskurs i Bergen ang LP i starten av september (husker ikke når). Er lei av å være syk, men er like lei av å prøve alle slags behandlinger som ikke virker. Jeg har også fått påvist mye "tull" i blodet, bl.a masse fibriner og myntrullformasjoner, et nærmest ikke-eksisterende immunforsvar, lekk tarm osv, i tillegg til dårlig fungerende lymfesystem, lever, nyrer, tarmer, puls/blodtrykk, autonome og nevrologiske svikter, har ofte feber osv. Rekken er lang. Likevel får jeg råd om å forsøke LP. Jeg er åpen for behandlingsforslag, men kan ikke skjønne at det å ignorere/fortrenge at kroppen er syk - kan gjøre en frisk?? Har lest om flere som har fått et voldsomt tilbakefall nettopp pga dette, og er av den grunn ganske bestemt på å ikke prøve. Fra før har jeg problemer med å begrense meg i bedre perioder, noe som uten unntak fører til langtids forverring og sengeleie. Men likevel får jeg råd om å prøve LP, da mange har hørt om andre som har blitt friske. Blir lett oppfattet som negativ til å forsøke å bli frisk, når jeg forklarer hva jeg er redd for. Vil noen her forklare meg hva som virker riktig og galt i mitt tilfelle? Takk! :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2010, 19:37 
Avlogget
Superbruker
Superbruker
Brukerens avatar

Hei !
Vil ikke gi meg ut på en lengre diskusjon, for og imot lp.
Vil bare konstatere at det har hjulpet meg enormt!
Jobber nå 40% og har i tillegg ett friskt og sunt liv utenom. (Multeturer, blåbærtur, sosial med venner - jeg gjør det jeg vil! - å som jeg har lest i sommer :lol:
Jeg fortsatt ikke 100% frisk - men lever ett fullverdig liv!
En stor del av det jeg har lært å bruke "hode" til - er å lære hjernen å stoppe å produsere adrenalin i tide....
det gjør stor mon for en kropp som alt for ofte og alt for lenge har gått på høygir!

En liten hilsen fra en som er utrolig takknemlig for å ha fått livet mitt tilbake :P

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2010, 20:21 
Avlogget
Superbruker
Superbruker
Brukerens avatar

Vil også legge til en liten melding til:
Uttalelser som dette vil jeg si kan såre mange....

"Tenker vel at de som har blitt frisk etter 3 dager med kurs,umulig kan ha hatt m.e."

Når man hører hvor mange som har hatt utbytte av lp kurs, og som har vært virkelig syke - ja sengeliggende,
da tenker jeg at man også kan vise disse respekt og være glade på deres vegne, og kanskje unnvære noen kommentarer.

Når selv Me syke selv betviler at de som er blitt bedre av lp bør ha en ME-diagnose, er det ikke rart det er mye uforstand i rundt oss :?

Det ble mitt lille hjertesukk :roll: :P

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter: